Spis treści
Wakacje kredytowe: doraźna pomoc dla kredytobiorców
W związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2, która sparaliżowała światową i polską gospodarkę, wielu kredytobiorców może mieć w najbliższych miesiącach problemy ze spłatą zaciągniętych zobowiązań kredytowych. Nagła utrata pracy, konieczność zawieszenia działalności gospodarczej, czy drastyczne obniżenie bieżących dochodów może sprawić, że wiele osób stanie przed koniecznością wyboru, z których wydatków w miesiącu zrezygnować, aby przetrwać najtrudniejszy okres. Z takim ryzykiem muszą liczyć się nawet ci, którzy do tej pory nie mieli problemów z terminowym regulowaniem zobowiązań.
W odpowiedzi na rosnące oczekiwania społeczne wobec instytucji finansowych, Związek Banków Polskich ogłosił w marcu bieżącego roku wprowadzenie w życie pakietu działań pomocowych skierowanych do wszystkich klientów banków, których dotknęły negatywne skutki epidemii COVID-19. Wśród zaproponowanych rozwiązań szczególnie godna uwagi jest możliwość skorzystania z tzw. wakacji kredytowych, czyli odroczenia spłaty rat kredytów. Jak wyglądają takie „wakacje” w banku Santander?
Zawieszenie rat kredytu w banku Santander
Santander Consumer Bank przygotował dla swoich klientów możliwość zawieszenia spłaty kapitałowej części raty na okres 3 miesięcy:
- Z wydłużeniem okresu kredytowania – w przypadku kredytów ratalnych,
- Bez wydłużenia okresu kredytowania – dla kredytów gotówkowych, samochodowych i hipotecznych.
O odroczenie spłaty raty kapitałowej mogą wnioskować klienci, posiadający w banku Santander kredyt, którego umowa została zawarta przed 25 marca 2020 roku. Wniosek o prolongatę można złożyć drogą elektroniczną, a jego procesowanie i rozpatrzenie jest bezpłatne. O decyzji podjętej przez bank, klient poinformowany zostanie SMS-em (kredyty ratalne i gotówkowe) lub pisemnie (kredyty samochodowe, hipoteczne, ratalne i gotówkowe).
Wyjątek stanowią kredyty samochodowe z tzw. ratą balonową (tj. 50/50, 3×33, 4×25 albo 5×20), których posiadacze nie mogą skorzystać z wakacji kredytowych.
Warunki odroczenia spłaty kredytu w Santander
Odroczenie spłaty rat w Santander Consumer Bank obejmuje:
- Kredyty ratalne, gotówkowe, samochodowe i hipoteczne, których umowy kredytowe zostały podpisane przed 25 marca 2020 roku,
- Tylko część kapitałową raty (odsetki naliczane będą na bieżąco według dotychczasowych zasad, a raty odsetkowe trzeba płacić zgodnie z harmonogramem),
- Tylko raty, których termin płatności jeszcze nie minął (nie ma możliwości odroczenia spłaty raty, której termin już zapadł).
Ważne: W przypadku kredytów gotówkowych, samochodowych i hipotecznych płatność rat zostaje zawieszona bez jednoczesnego wydłużenia okresu kredytowania. Suma odroczonych rat kapitałowych zostanie wówczas równomiernie rozdzielona na raty kredytu pozostałe do spłaty po zakończeniu wakacji kredytowych. Oznacza to, że po wznowieniu spłat pełnej raty (kapitałowej i odsetkowej), jej wysokość będzie wyższa niż przed prolongatą, może też zwiększyć się kwota zadłużenia pozostałego do spłaty. Przed podjęciem decyzji o złożeniu wniosku o zawieszenie rat, warto wziąć pod uwagę, czy na pewno później stać nas będzie na regularne spłacanie wyższych zobowiązań.
W przypadku kredytów ratalnych i gotówkowych, aby możliwe było zawieszenie spłaty części kapitałowej najbliższej raty, wniosek musi wpłynąć do banku najpóźniej na 10 dni roboczych przed terminem jej zapadalności. W innym wypadku odroczona zostanie dopiero rata wymagana za następny miesiąc.
Na dzień składania wniosku o odroczenie spłaty rat kredytu:
- Nie mogą istnieć zaległości w spłatach poprzednich rat (kredyty gotówkowe i ratalne),
- Zaległość w spłacie poprzednich rat nie może przekraczać 10 zł (kredyty samochodowe i hipoteczne),
- Na rachunku spłaty umowy nie może występować nadpłata (kredyty samochodowe); w przypadku kredytów gotówkowych i ratalnych, nadpłaty nie może być na dzień podejmowania decyzji przez bank.
Jak złożyć wniosek o odroczenie spłaty kredytu?
W Santander Consumer Bank wniosek można złożyć online za pośrednictwem formularza internetowego. Przy jego wypełnianiu potrzebne będą: dane osobowe i PESEL kredytobiorcy, aktualny numer telefonu, aktualny adres e-mail oraz numer umowy kredytowej, dla której chcemy skorzystać z zawieszenia.
Na rozpatrzenie wniosku bank ma maksymalnie 30 dni, a o swojej decyzji informuje klienta pisemnie. Dodatkowo, jeśli spłacasz kredyt gotówkowy lub ratalny, otrzymasz też informację SMS-em.
Wakacje kredytowe a BIK
Jeżeli zdecydujesz się na skorzystanie z wakacji kredytowych w banku Santander, pamiętaj, że bank poinformuje o tym Biuro Informacji Kredytowej (BIK).