Wraz z upowszechnieniem smartfonów i aplikacji mobilnych w bankowości, pojawił się szereg nowych, szybkich i zarazem bezpiecznych sposobów dokonywania płatności. Jednym z nich jest BLIK.
Spis treści
Kto może korzystać z BLIK-a?
Płatności BLIK-iem dostępne są dla użytkowników aplikacji mobilnych banków, korzystających z tego systemu. Aktualnie należy do nich 13 instytucji: Bank Millennium, ING Bank Śląski, Alior Bank, mBank, PKO Bank Polski, Bank Pekao S.A., Getin Bank, Santander Bank Polska, Noble Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa. Aplikacje mobilne wymienionych banków można pobrać na smartfony działające w systemach operacyjnych iOS, Android i Windows Phone. Do korzystania z usługi niezbędne jest też połączenie z Internetem.
System BLIK umożliwia dokonywanie następujących operacji:
- Dokonywanie płatności w sklepach i punktach usługowych, zarówno stacjonarnych (poprzez terminal płatniczy), jak i internetowych,
- Wypłacanie gotówki z bankomatu,
- Wpłacanie gotówki do bankomatu,
- Realizację natychmiastowych przelewów na telefon,
- Oraz generowanie czeków BLIK.
Wspólne dla wszystkich banków udostępniających BLIK-a są jego podstawowe funkcje, czyli sześciocyfrowy kod BLIK, za pomocą którego można płacić w sklepach lub wypłacać gotówkę z bankomatu. Natomiast kwestią indywidualną każdego banku jest to, gdzie kod BLIK zostaje udostępniony w aplikacji, a także:
- czy bank oferuje możliwość używania BLIK-a do wpłacania gotówki w bankomacie,
- czy bank umożliwia dokonywanie przelewów BLIK na telefon,
- czy bank umożliwia generowanie czeków BLIK.
Od poszczególnych banków zależą też limity transakcji dokonywanych BLIK-iem. Jeżeli w danym banku pewne funkcje BLIK-a są płatne, informacje o tym znajdziesz w tabeli opłat i prowizji.
Przelew BLIK na konto
Jedną z najciekawszych funkcji BLIK-a jest tzw. przelew na telefon, czyli możliwość błyskawicznego przelania środków z konta nadawcy na konto odbiorcy bez znajomości jego numeru rachunku bankowego. Warunkiem jest, że numer telefonu odbiorcy musi być zarejestrowany w aplikacji jego banku i „podpięty” pod konkretne konto, na które mają wpływać środki.
Podczas gdy standardowy przelew międzybankowy jest ograniczony godzinami sesji wychodzących i przychodzących banku nadawcy i odbiorcy, oraz sesji rozliczeniowych Elixir, to przelew BLIK trafia na konto odbiorcy prawie natychmiast po jego wykonaniu. Przelew jest realizowany natychmiastowo o każdej porze dnia i nocy, we wszystkie dni tygodnia, również w niedziele i święta. Jest to zatem doskonałe rozwiązanie na szybkie wsparcie przyjaciela w potrzebie lub zastrzyk gotówki dla dziecka studiującego w innym mieście.
Przelew BLIK na telefon możesz przesłać jedynie odbiorcy, którego bank również udostępnia tą funkcję. Aktualnie w programie bierze udział tylko 8 banków: PKO Bank Polski, Bank Millennium, mBank, ING Bank Śląski, Alior Bank, Credit Agricole, Getin Bank i Santander Bank Polska. Dodatkowo, nie ma możliwości wykonania przelewu BLIK w walucie innej niż PLN.
Aby móc odbierać przelewy BLIK na telefon, wystarczy zarejestrować swój numer telefonu w ustawieniach BLIK aplikacji swojego banku i wskazać domyślny rachunek, na który mają trafiać przelewy. Jeżeli odbiorca przelewu, do którego chcesz wysłać pieniądze, nie zarejestrował swojego numeru w aplikacji, zostaniesz o tym poinformowany. W takim wypadku bank może zaproponować Ci powiadomienie go o czekającym przelewie, który odbiorca będzie mógł odebrać w określonym czasie. Jeśli tego nie zrobi, środki wrócą na Twoje konto.
Jak zrobić przelew BLIK w PKO?
Jeżeli jesteś klientem PKO BP, przelew BLIK na telefon możesz zrealizować przy pomocy aplikacji mobilnej banku, IKO. Odbiorca przelewu może mieć konto w innym banku, o ile bank ten również udostępnia funkcję przelewów BLIK na telefon, a odbiorca zarejestrował swój numer w aplikacji i wskazał domyślny rachunek osobisty do przelewów.
Jeżeli odbiorca przelewu nie ma zainstalowanej aplikacji banku, obsługującej przelewy BLIK, możesz wysłać mu SMS-a z informacją, że przelew czeka na odbiór. Jeżeli odbiorca nie zainstaluje aplikacji i w ciągu 7 dni nie odbierze pieniędzy, zostaną one zwrócone na Twoje konto.
Jak zrobić przelew BLIK w banku Millenium?
Bank Millennium udostępnia swoim klientom możliwość dokonywania przelewów BLIK na telefon odbiorcy mającego konto zarówno w Banku Millennium, jak i w każdym z 7 pozostałych banków udostępniających tę funkcję. Przelew BLIK na telefon jest bezpłatny. Jeżeli numer odbiorcy nie został zarejestrowany w aplikacji, możesz wysłać mu SMS z informacją o możliwości odbierania takich przelewów (SMS jest płatny wg taryfy Twojego operatora).
W celu wykonania przelewu BLIK, w aplikacji mobilnej wystarczy wpisać lub wybrać z listy kontaktów numer telefonu odbiorcy. Maksymalna kwota pojedynczego przelewu BLIK w Banku Millennium to 500 złotych, jeśli chcesz przesłać więcej, podziel kwotę na mniejsze części, do 500 złotych każda.