4 czerwca 2020

Jak sprawdzić, czy przelew doszedł?

Jak sprawdzić, czy przelew doszedł?
Wysyłasz ważny przelew za rachunki, niezapłacony mandat lub produkt zakupiony przez Internet, i chcesz mieć pewność, że środki jak najszybciej trafią na właściwe konto? Jak sprawdzić, czy przelew doszedł do odbiorcy?

Od czego zależy, kiedy do odbiorcy dojdzie przelew?

Termin, w którym przelew zostanie zaksięgowany na rachunku odbiorcy zależy przede wszystkim od tego, czy jest to przelew wewnętrzy czy międzybankowy oraz od typu złożonej dyspozycji.

Przelewy wewnętrzne, czyli wykonywane w obrębie tego samego banku, zazwyczaj realizowane są natychmiastowo, zatem jeśli zarówno Ty, jak i osoba, której przelewasz środki, posiadacie konta w ING Banku Śląskim, to pieniądze zostaną zaksięgowane u odbiorcy kilka minut po wysłaniu przelewu.

W przypadku transakcji międzybankowych, przelewy zwykłe są realizowane w czasie od kilku godzin do nawet kilku dni, w zależności od tego, kiedy wyślesz przelew (dzień roboczy, weekend, święto) i w której sesji systemu Elixir zostanie on rozliczony, a następnie przekazany do banku odbiorcy. Jeśli zależy Ci na czasie, w większości banków możesz skorzystać z opcji przyśpieszonego przelewu, np. Express Elixir, który jest dodatkowo płatny, ale zyskujesz dzięki niemu pewność, że środki dotrą do odbiorcy natychmiastowo. Jest to dobra opcja w przypadku pilnych przelewów, szczególnie na większe kwoty.

Interesującą alternatywą, choć udostępnianą obecnie jedynie przez kilka banków, jest skorzystanie z tzw. przelewu BLIK na telefon. Warunkiem jest, że oboje z odbiorcą przelewu musicie być klientami banków, które udostępniają przelewy BLIK. Do złożenia dyspozycji nie  potrzebujesz nawet numeru rachunku odbiorcy, wystarczy wpisać jego numer telefonu. Przelew realizowany jest natychmiastowo i zazwyczaj bezpłatnie, jednak służy raczej do transferu niewielkich kwot. Przykładowo w Banku Millennium jednorazowo można przesłać BLIK-iem tylko 500 złotych. Jest to zatem świetna opcja, by w awaryjnej sytuacji wesprzeć finansowo przyjaciółkę,  partnera, czy członka rodziny.

Jak sprawdzić, czy przelew doszedł do odbiorcy?

Najprostszym sposobem uzyskania informacji, czy przelew dotarł do odbiorcy, jest skontaktowanie się z nim z prośbą o potwierdzenie, czy środki zostały zaksięgowane na jego koncie. Jeśli nie masz takiej możliwości, pozostaje samodzielne oszacowanie spodziewanego terminu, w którym środki trafią na rachunek.

Jak wspomniano we wstępie, w przypadku przelewów wewnątrzbankowych, międzybankowych przelewów ekspresowych oraz przelewów BLIK na telefon, środki trafiają na konto odbiorcy właściwie od razu po zatwierdzeniu przez nadawcę formularza przelewu, natomiast zwykłe przelewy międzybankowe wymagają już pewnych kalkulacji. W tym celu potrzebujesz informacji na temat:

  • Godzin sesji wychodzących z banku nadawcy (czyli Twojego) oraz godziny granicznej,
  • Godzin sesji rozliczeniowych systemu Elixir,
  • Godzin sesji przychodzących w banku odbiorcy.

Sesje wychodzące określają, do której godziny musisz w swoim banku zlecić przelew, aby mógł zostać przetworzony w najbliższej sesji rozliczeniowej systemu Elixir. Najpóźniejsza godzina, do której należy zlecić przelew, aby został wysłany jeszcze w tym samym dniu roboczym, nosi nazwę godziny granicznej. Sesje przychodzące to godziny, w których bank odbiorcy księguje przelewy przychodzące na swoich kontach. Godziny sesji wychodzących (w tym godziny graniczne) i przychodzących są indywidualnie ustalane przez każdy bank i często się od siebie różnią.

System rozliczeniowy Elixir obejmuje wszystkie banki działające w Polsce i służy do rozliczania zwykłych przelewów międzybankowych w złotówkach. Godziny sesji rozliczeniowych Elixir są z góry określone, stałe i wspólne dla wszystkich banków:

  • I sesja Elixir – 10:30 – 11:00,
  • II sesja Elixir – 14:30-15:00,
  • III sesja Elixir – 17:00-17:30.

Jak sprawdzić, czy przelew doszedł? Porównanie godzin sesji wychodzących banku nadawcy, z sesjami przychodzącymi banku odbiorcy, z uwzględnieniem godzin sesji Elixir, pozwoli Ci obliczyć prawdopodobny termin uznania rachunku odbiorcy. Pamiętaj jednak, że przelewy zwykłe realizowane są tylko w dni robocze, jeśli zatem wyślesz przelew w piątek wieczorem, w weekend lub święto, do odbiorcy dotrze on dopiero w najbliższym dniu roboczym (czyli nawet kilka dni później).

Przykład 1:

Patrycja, posiadająca konto w mBanku robi w dzień powszedni o 7:00 rano przelew dla Romana, posiadającego konto w PKO BP.

Sesje wychodzące w mBanku: 5:55, 9:55 i 13:25

Sesje rozliczeniowe Elixir: 10:30-11:00, 14:30-15:00, 17:00-17:30

Sesje przychodzące PKO BP: 11:30, 15:10, 17:30

Przelew zlecony w mBanku o 7:00 rano, zostanie wysłany w drugiej sesji wychodzącej o 9:55, rozliczony w II sesji Elixir o 10:30-11:00, a na konto Romana w PKO BP trafi po 15:10 tego samego dnia.

Przykład 2:

Roman (PKO BP) robi przelew zwrotny dla Patrycji (mBank) w piątek o 18:00.

Sesje wychodzące PKO BP: 8:00, 11:45 i 14:30

Sesje rozliczeniowe Elixir: 10:30-11:00, 14:30-15:00, 17:00-17:30

Sesje przychodzące mBank: 11:15, 15:00 i 18:15

Przelew zlecony w PKO BP o godzinie 18:00 w piątek zostanie wysłany dopiero pierwszą sesją wychodzącą w poniedziałek o godzinie 8:00, rozliczony w pierwszej sesji Elixir o 10:30-11:00, a na konto Patrycji w mBanku zaksięgowany w poniedziałek po godzinie 11:15.

Jak oceniasz artykuł?

Średnia ocena 3.1 / 5. Głosy 62

Oceń artykuł jako pierwszy.


Podobne artykuły

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x