14 lipca 2020

Jak anulować przelew w ING?

Jak anulować przelew w ING?
Nie ma ludzi nieomylnych. Błędy popełnia każdy, zwłaszcza jeśli wykonuje coś w pośpiechu. Jednym z błędów, który może być kosztowny w skutkach, jest nieprawidłowy przelew. Czy szybko zdając sobie sprawę ze swojej pomyłki, można anulować przelew w ING?

W tej chwili niemal każdy korzysta z dobrodziejstw nowoczesnych technologii i często opłaty, czy zakupy robi ze pośrednictwem sieci. Ponieważ przelew jest najpopularniejszą formą bezgotówkowego rozliczenia, staje się niemal rutyną. I właśnie na to musisz uważać – nie skupiając się zbytnio na wpisywanych danych, możesz dane wypisać źle, a nie zawsze można to cofnąć.

Najczęściej popełniane błędy podczas robienia przelewu

Osoby, którym nie zdarzyło się do tej pory wysłać omyłkowego przelewu, czasem uśmiechają się pod nosem. A jednak łatwiej paść ofiarą pomyłki, niż by się wydawało! Wystarczy odrobina nieuwagi, czy roztargnienie. Jedna pomylona cyfra, źle podana kwota lub nie ten odbiorca i gotowe. O ile znamy adresata, do którego powędrowały pieniądze i wiemy, że nam je odda, nie ma problemu. Większy kłopot, jeśli błąd był poważniejszy. Polityka banków w kwestii wycofania dyspozycji przelewu nie zawsze jest taka sama. Do tego dochodzą jeszcze sprawy techniczne związane z samym przelewem. Zakładając, że masz konto w ING jak anulować przelew?

Przelew bankowy – na czym to polega?

Zanim przejdziemy dalej, warto byłoby się przyjrzeć temu, na czym dokładnie polega proces wykonywania przelewu.  Zastanówmy się, co się dzieje na twoim koncie z pieniędzmi w trakcie przelewu. O tej operacji można mówić wtedy, kiedy wydasz bankowi dyspozycję do tego, by część posiadanych przez ciebie środków na rachunku bankowym przekazał na inny rachunek. Aby przelew na określoną kwotę był możliwy, środki w takiej wysokości muszą być na rachunku.

Następnie bank przyjmuje zlecenie przelewu, operację księguje się przez system KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa) i na koniec czeka się na otwarcie sesji przychodzącej  w banku, gdzie konto ma beneficjent. Kiedy bank odbiorcy przyjmie przelew, pieniądze trafiają na konto. W większości banków anulowanie przelewu jest możliwe do momentu, kiedy wejdą na sesję Elixir. A zatem punktem wyjścia do odpowiedzi na pytanie jak anulować przelew ING jest przyjrzenie się sesjom wychodzącym i przychodzącym.

Sesje Elixir

Każdy bank ma swój stały harmonogram sesji Elixir. Obowiązuje on w każdym dniu roboczym i jest ustalony przez KIR. Pierwsza sesja poranna jest w godzinach 10:30-11:00, popołudniowa w godzinach 14:00-15:00, a wieczorna 17:00-17:30. W tym czasie realizowane są przelewy wychodzące i przychodzące. W przypadku ING sesje wychodzące są w godzinach: 8:10, 11:30 i 14:30, a sesje przychodzące: 11:00, 15:00 i 17:30. Kolejność operacji przy zwykłym przelewie jest zawsze taka sama. Najpierw przechodzi on przez sesję wychodzącą, później jest księgowany przez KIR i na koniec przechodzi przez sesję przychodzącą.

Jak anulować przelew w ING?

To, czy i jak anulować przelew w ING zależy troszkę od tego, z jakim rodzajem pomyłki masz do czynienia. Jeżeli pomylisz się podczas wpisywania danych, często system będzie w stanie to wychwycić. W takiej sytuacji dostaniesz informację o tym, że dane odbiorcy są nieprawidłowe. Przelew nie wyjdzie, a ty możesz naprawić swój błąd.

Sprawa się komplikuje, jeśli okaże się, że faktycznie istnieje numer konta, który podasz. Nawet jeżeli należy do innej osoby, przelew może być zrealizowany. I cofnąć się go raczej nie da. Samodzielnie możesz wycofać go jedynie wtedy, kiedy zorientujesz się, że coś jest nie tak, a przelew ma jeszcze status oczekujący. Oznacza to, że dopiero czeka na sesję Elixir. Najłatwiej zrobić to poprzez zalogowanie się do systemu elektronicznego. Jest tam opcja edycji albo usunięcia przelewów, które mają późniejszą datę realizacji. W tym celu powinieneś wejść do zakładki „Zaplanowane”, kliknąć „Nadchodzące”, a następnie zmodyfikować potrzebne informacje. Możliwa jest nie tylko zmiana takich danych jak termin, ale można przelew usunąć.

Niestety, kiedy pieniądze zostaną ściągnięte z rachunku i opuszczą bank, wtedy operacji cofnąć się nie da. Nie znaczy to jednak, że pieniądze przepadły.

Przelew już wyszedł i co dalej?

Często o swoim błędzie klient banku dowiaduje się później, kiedy środki nie docierają na właściwe konto. Wtedy też możliwości wycofania przelewu nie ma, co nie znaczy, że nie ma wyjścia z sytuacji. W ING masz prawo zgłosić reklamację. Jednak pamiętaj, że w świetle ustawy o usługach płatniczych, bank nie ma w obowiązku weryfikacji tego, czy klient podaje prawidłowe dane. Jednocześnie bank jest zobligowany do tego, by pomóc w odzyskaniu błędnie przelanej kwoty. Poza tym osoba, do której trafiły środki, powinna oddać je sama, inaczej naraża się na konsekwencje prawne. Ponieważ wszystko to wiąże się z wieloma stresami, szczególnie kiedy mowa o przelewach opiewających na wyższe kwoty, lepiej zawsze sprawdzać wszystkie dane, zanim wydasz dyspozycję. Warto poświęcić nieco więcej czasu, niż później mieć niepotrzebne nieprzyjemności.

Jak oceniasz artykuł?

Średnia ocena 0 / 5. Głosy 0

Oceń artykuł jako pierwszy.


Podobne artykuły

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x