9 marca 2020

Błędny przelew i zwrot pieniędzy

Błędny przelew i zwrot pieniędzy

Przelewy internetowe są teraz bardzo popularne. Wystarczy jednak drobny błąd, jedna pomylona cyfra w numerze konta i zostanie wysłany do zupełnie innej osoby, niż chcieliśmy. Warto więc wiedzieć, co należy zrobić i do kogo się w tej sprawie zwrócić.Numer rachunku jest tworzony specjalnego algorytmu, który już z założenia (niejako na starcie) ma eliminować tego rodzaju ewentualność. Stąd też nawet jeśli pomylimy numer konta, to najczęściej taki przelew w ogóle nie zostanie wysłany, bo ten „wymyślony” numer konta nie będzie w ogóle istniał.

W jaki sposób można odzyskać środki z błędnie przesłanego przelewu? Uwagi wprowadzające

Niemniej jednak może się zdarzyć, że przelew powędruje nie tam, gdzie docelowo miał dotrzeć. Kluczowe w tym wypadku będą tego przyczyny, czyli to, czy:

• dokonaliśmy przelewu na rachunek, który nie istnieje,
• wysłaliśmy pieniądze na zamknięty (czyli już nieistniejący rachunek),
• zrobiliśmy przelew na rachunek, który istnieje, ale jest on nieprawidłowy (np. zamiast na konto walutowe, na oszczędnościowe),
• wysłaliśmy środki na rachunek, który istnieje, ale nie do tej osoby, która miała być jego adresatem.

W każdym z tych czterech przypadków procedura postępowania będzie nieco inna. Zwykle istnieje jednak sposób, by odzyskać swoje środki.

Przelew na rachunek, który nie istnieje

To najbardziej niebezpieczny z tych hipotetycznych, ale i możliwych do wystąpienia przypadków. A wszystko za sprawą tego, że bank taki nieprawidłowy numer konta powinien wykryć w sposób automatyczny – tym samym, w ogóle nie powinien on dopuścić do wykonania takiego przelewu. Co jednak zrobić, jeśli jakiś cudem do niego dojdzie? Przede wszystkim nie trzeba się od razu denerwować. Istnieje bowiem całkiem realna szansa, że taki przelew nie zostanie zrealizowany, tylko będzie cofnięty. Niemniej jednak na to, aż środki do nas wrócą, trzeba będzie trochę poczekać. Cała ta procedura powinna się zamknąć w przeciągu maksymalnie czterech dni roboczych. Jeśli do tego nie dojdzie, to wtedy należy w swoim banku (w tym, z którego poszedł przelew) zgłosić reklamację.

Przelew na rachunek, który już jest nieaktywny

Czasem można zapomnieć, że dana osoba ma już nowy rachunek i wówczas może dojść do tego, że pieniądze zostaną wysłane, na takie już nieaktywne konto bankowe. W tym wypadku cała procedura postępowania będzie bardzo podobna, jak to miało miejsce w przypadku nieistniejącego rachunku. Czyli – najpierw czekamy na „automatyczną” reakcję banku – czy cofnie tego rodzaju przelew i w przeciągu kilku dni przeleje na nasze konto pieniądze. Jeśli to nie nastąpi, to w tym wypadku również trzeba będzie w swojej placówce bankowej zgłosić reklamację i później czekać na jej rozpatrzenie.

Przelew na niewłaściwe konto

Może również dojść do takiej sytuacji, że przez pomyłkę wyślemy przelew nie tam, gdzie chcieliśmy – czyli np. zamiast na konto oszczędnościowe, zostaną one przelane na to walutowe. Niestety, taki błąd może być kosztowny. Wszystko przez to, że w tym wypadku trzeba będzie ponieść koszty przewalutowania – a więc im była to wyższa suma, tym więcej za tego rodzaju błąd zapłacimy. Poza kosztami przewalutowania trzeba będzie również zapłacić prowizję od tego rodzaju transakcji. Najgorsze jest jednak to, że takie opłaty trzeba będzie uiścić dwukrotnie – raz, zostaną one pobrane podczas tej omyłkowej transakcji, a za drugim razem trzeba się będzie po prostu na nie zgodzić – tylko wtedy będzie możliwa transakcja zwrotna.

Jeśli nie będziemy chcieli ponosić tych wymienionych powyżej opłat – bank będzie mógł odrzucić taką reklamację. Dlaczego? Bo on wcale nie musi wnikać w to, że się pomyliliśmy – w końcu on zleconą mu dyspozycję przelewu wykonał w sposób prawidłowy.

Warto również wiedzieć, że przelewy wewnątrz banku są rozliczane online, bez udziału systemu Elixir. Cechą charakterystyczną przelewów wewnętrznych jest więc niemal natychmiastowa realizacja transakcji. Oznacza to, że nie będzie już jej można anulować – ani z poziomu bankowości elektronicznej, ani przy pomocy pracownika banku. Nawet jeśli podejmiemy taką próbę już kilka minut później po omyłkowym wysłaniu pieniędzy.

Warto więc jeszcze raz przypomnieć, że bank najprawdopodobniej odrzuci wówczas reklamację. W końcu jego rolą jest wyłącznie wykonywanie dyspozycji klienta. Jeśli więc ten poda mu taki, a nie inny numer rachunku i autoryzuje przelew, to bank uzna transakcję za całkowicie poprawną i zaraz ją zrealizuje.

Oczywiście, warto mimo wszystko zgłosić taki przypadek i poprosić pracownika banku o pomoc w cofnięciu omyłkowego przelewu. Trzeba jednak mieć świadomość, że bank będzie miał prawo w tym wypadku odmówić.

Przelew wykonany na konto niewłaściwej osoby

Czasami, działając w pospiechu, możemy wysłać pieniądze nie do tej osoby, do której miały one dotrzeć. Oczywiście może się to anulować. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że wszystkie takie zlecenia są przez bank realizowane zgodnie z obowiązującym w jego strukturach harmonogramem. Żeby więc mieć pewność, że dojdzie do anulowania tego rodzaju operacji, musimy zdążyć, poinformować bank o tej pomyłce, zanim on prześle dalej zlecony mu przed chwilą przelew.

Jeśli jednak zbyt późno uświadomimy sobie swoją pomyłkę, to konieczna będzie wizyta w banku i prośba o wdrożenie specjalnych (obowiązujących w danej placówce) procedur. W tym wypadku okres oczekiwania na zwrot wysłanych błędnie środków będzie zależał od decyzji i szybkości działania danego oddziału banku.

Jak oceniasz artykuł?

Średnia ocena 0 / 5. Głosy 0

Oceń artykuł jako pierwszy.


Podobne artykuły